S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

ČLÁNKY

arr3Dunajec 2016Nádherná řeka Dunajec s pěknými přírodními rybami.  Skvěle nám to šlo přes den na nymfy , k večeru... arr3Moravice 2016Hned na začátek sezony jsme začali zkoušet nové mušky. Některé vzory se nám vydařily a ryby dobře... arr3Pěkný pstruh na muškuTohoto krasavce jsem chytil v neděli 15.11.2015 na moji mušku Zaječí oušku speciál Jig velikost 20...

ZBOŽÍ V AKCI

j.kretek(a)seznam.cz

» Itálie
S muškařským prutem po Itálií

Už jako malé dítě jsem miloval přírodu. Ale nejvíc mě to vždy táhlo k vodě, bublajícím potůčkům, řekám a poklidným tůním. Dlouhé hodiny jsem vydržel sedět a poslouchat uklidňující šumění vody,pozorovat faunu a flóru kolem řeky. A jak jsem „rozum bral”, koupil jsem si první rybářský prut a tato vášeň si mě zcela podmanila na celý život.

Letos v zimě, na jednom setkání s přáteli – pstruhaři, jsme se seznámili s Honzou. Hovor se samozřejmě točil kolem řek, pstruhaření a rybářských úspěchů. Rozpovídal se i Honza. Barvitě a s nadšením popsal Italské řeky, plné pstruhů mramorových. Slovo dalo slovo a vše bylo domluveno. Začátkem května odjíždíme !

Po měsících příprav a čekání konečně sedíme v autě a jedeme směr Itálie, vesnička Meravio. V blízkosti vesničky protékají velké řeky Etsch, Eisack a menší Passer, Taifer a Faischauer. Po příjezdu na místo jsme se rychle ubytovali a dohodli s majitelem plán našeho rybolovu: první den řeka Taifer, druhý-řeka Passer a třetí-řeka Faischauer s její přehradou. Na větších řekách se chytat nedalo z důvodu tání sněhu. Po pár skleničkách dobrého vína s majitelem penziónu, jsme si šli lehnout a nechali jsme si zdát o úžasných pstruzích žijících ve vodě z krásných Alp.

Ráno po snídani a zakoupení povolení pro rybolov jsme plní očekávání vyrazili k řece Taifer.Rozdělili jsme se na dvě skupinky. Nemohl jsem se již dočkat, až vstoupím do řeky a „nahodím” do bublající vody. Na začátek jsem „nasadil” strímra – Cone head muddler a začal pochytávat řeku. Po chviličce jsem chytil prvního pstruha potočního – ale jen menší velikosti. Tak to pokračovalo dále … a dále… a pořád nepřicházel ten správně velký úlovek. Pomyslel jsem si: „někde je chyba”. Po dvou hodinách jsem „přezbrojil” na dvě nymfy – Bažantí ocásek a Zlatá nymfa. A ?! Je to tady. Ihned po nahození přichází úspěch. Pěkný záběr pstruha velikosti cca 40-50 cm. Můj trojkový prut pracuje bezchybně …je ohlý …výpady zvládá na jedničku a ryba se unavuje. Už se vidím na fotce s ní! V té chvíli jsem ale nebyl dostatečně ostražitý. Ryba vyskakuje a ukazuje se v celé své kráse. Uvolňuje se z mušky, dopadá na hladinu a já? Mohu se s ní jen rozloučit. Odpoledne se voda zakalila a já se rozloučil i s řekou Taifer a překrásnou přírodou se spoustou vinohradů, kvetoucími stromy hrušek a jablek kolem ní, s hrady a zámky na úpatích.

Druhý den, již brzy ráno, jsme jeli na řeku Passer, která je třetí největší řekou v oblasti s výskytem pstruha mramorového.Svůj oblíbený trojkový prut jsem nechal tentokrát v autě a vzal jsem si sedmičkový, který je na větší pstruhy mramorové. Opět jsme se rozdělili a já najednou zjistil, že jsem u vody sám. V místě, kde jsem, má řeka překrásné peřeje, které střídají poklidné tůně pod nimi s hloubkou od jednoho do tří metrů. Začínám pochytávat na strimra. Po chvilce … záběr a já si říkám: „první marmorák”. Ale z mramorového se vyklubal pstruh duhový o velikosti kolem půl metru. Za okamžik ho mám v podběráku,odháčkuji a pouštím zpět do řeky. Vesele sebou mrskne a je pryč.Pokračuji dál a chytám jen pstruhy potoční a duhové od 20 do 50 cm – ale po marmorácích se „slehla voda”. V hlavě se mi honí myšlenky: „kde je chyba? Kde jsou?”

Kolem oběda jsem po řece došel k pěkné tůni, ale problém! Tůň je až na protější straně, oddělena silným proudem.Nedá se k ní dostat. Nevzdávám se ! Házím svého vrankového strimra skoro přes celou řeku a dvakrát potahuji. A je to tady ! Mohutný záběr a zásek. Ryba okamžitě vyskakuje nad hladinu a ukazuje se v celé své kráse. A já ?! Mám konečně na prute mramoráka ! Po dalších výskocích nad hladinu a urputném boji se rybě daří dostat do silného proudu, silon nevydrží a … praská. Je po boji. Ryba je opět volná a mi zůstává krásný zážitek.

Poslední den jdeme na řeku Faischauer a její přehradu, kde se ve vodě prohánějí siveny alpské. Ihned jsem chytil několik sivenu a pstruhů jezerních, ale přesto po chvíli opouštím naši výpravu. Pomaličku brouzdám po přítoku směrem nahoru a užívám si překrásné alpské přírody. Uvědomuji si, že zítra odjíždím domů. A protože jsem nachytal na řece spoustu ryb i přes 40 cm velkých, jsem spokojen. Odjíždím na pension, v duchu se loučím a již teď spřádám plány na návrat.

K samotnému rybaření

Hodně  Itálských řek je rozdělených na useky pro muškaře a lov na přívlač a plavačku nebo položenou. Často se stane že přejedete o kousek výš po řece a je tam usek na plavanou a potkáte rybáře s žížalkou. Ponechání si ryb na úsecích je běžné kromě úseků jen muškařením tam je pravidlo ryby pouštět berou se jen ryby na vyfocení. Pravidla rybolovu jsou podobná jak u nás kromě tří mušek musíte mít dvě a bez protihrou. Počítat musíte s tím že potkáte Rybářskou stráž  -  majitel penzionu každý den ráno hlásí počet prodaných povolenek a na kterou řeku je prodal. RS je dost nekompromisní při sebemenším náznaku porušení pravidel okamžitě zabavují povolení a hlásí to majiteli penzionu nebo tomu který Vám to prodal a může se stát že si druhý den již nezachytáte. Při jednom rybolovu tak přišel náš průvodce o svoje povolení když si dobře nepřečetl pravidla na tom jezeře. I když se tam mohlo chytat na co rybář chtěl tak bylo tam místo dlouhé 200 m na druhé straně kde bylo zakázáno rybařit . Při vstupu do tohoto místa bylo bráno že jste bud chtěl rybařit nebo rybařil a povolení bylo odebráno. Na každou řeku je nějaká výjimka a s těchto důvodů doporučuji si to dobře přečíst nebo nechat vysvětlit od majitele .jak jsem už naznačil povolení na řeky a jezera které byly v blízkosti se prodávají rovnou na penzionu kde jste ubytování nebo v rybářském obchodě. Víceméně jednodenní od 20 po 50 euro k tomu Statní rybářský lístek za 15 euro.

Co se týče ryb je hojně zastoupen  Pstruh duhový a  křížený pstruh mramorový s potočním , sivenem alpským. Na velkých řekách je Pstruh Mramorový Osobně sem chytal na řece Passer,Taifer  a Faischauer.

Taifer- řeka vlévající se do velké řeky Etch je možno i ulovit menší kusy marmoráků. Pstruh velikostně od 20 do 50 cm šíře toku kolem 5 m a délka asi 12 km se spousty splávků a splavů na řece je povoleno chytat jen muškařením.S muškami jen bez protihrou a dvěma.cena povolenky je 35 Euro na den. Při samotném rybolovu jsme chytali na celé řece 6 rybářů v jeden den. Nikdo jiný už nedostal povolení v ten den  chytat.Učiné mušky napodobující vranku jako nějaké maddlerky, s nymf jsem chytal hlavně na klasiku Bažantí ocásek s měděnou hlavičkou a zaječí ouško.

Passer – Jedna z větších řek šíře 20 m a s velkou dravostí.nedá se přebrodit .Velké kameny v řečišti s velkými tůněmi.Na řece se vyskytují Pstruh duhový,mramrový a potoční.Řeka je rozdělena do  více částí Chytej na co chceš a to ve vrchních částech revíru vprostřed jenom muškařením a dole se vláčí a muškaří. Cena povolení je 35 Euro  .Stejné podmínky rybolovu jako na Taifer jenom ze začátku sezony je problém kolem 16 – 1ý hodiny se voda zakalí nebo spíše zbělá takzvaně sněhová voda  z tajících hor. A  přes den je zase čirá přes noc se vyčistí než začne znovu tát.